Konkurs ogłasza:
- podmiot, który utworzył zakład w przypadku konkursu na stanowisko kierownika zakładu opieki zdrowotnej oraz zastępcy kierownika zakładu w zakładzie, w którym kierownik nie jest lekarzem,
- kierownik zakładu, w przypadku konkursu na pozostałe stanowiska z wyjątkiem: konkursu na stanowisko ordynatora-kierownika kliniki oraz ordynatora-kierownika oddziału klinicznego ogłasza i przeprowadza rektor właściwej państwowej uczelni medycznej lub państwowej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych na zasadach określonych w statucie uczelni. Rektor powołuje ordynatora. kierownika kliniki oraz ordynatora-kierownika oddziału klinicznego, po uprzednim zasięgnięciu opinii kierownika zakładu opieki zdrowotnej.
Podmiot, który utworzył zoz lub kierownik zakładu:
- ogłasza zamiar prowadzenia postępowania konkursowego do właściwych organów samorządowych, czy naukowych celem wydelegowania przez nie określonych członków komisji, powołuje komisję konkursową i wszczyna w ten sposób postępowanie konkursowe,
- zapewnia niezbędne warunki i środki finansowe związane z postępowaniem konkursowym oraz działalnością komisji,
- powiadamia przewodniczącego komisji o jej składzie osobowym,
- ustala z przewodniczącym komisji dalszą procedurę postępowania konkursowego,
- po ustaleniu z przewodniczącym komisji, powiadamia pisemnie kandydatów i członków komisji o terminach posiedzeń komisji,
- zamieszcza ogłoszenie o konkursie (w terminie nie przekraczającym 2 miesiące od dnia wszczęcia postępowania) w prasie o zasięgu ogólnokrajowym, oraz w Gazecie Lekarskiej, gdy postępowanie konkursowe dotyczy ordynatora oraz podaje do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w siedzibie zakładu,
- przyjmuje oferty kandydatów na stanowisko objęte konkursem,
- powiadamia pisemnie o wynikach konkursu osoby, których kandydatury były rozpatrywane, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ostatniego posiedzenia komisji konkursowej,
- nawiązuje stosunek pracy z osobą wybraną na podstawie umowy o pracę,
- w razie nie nawiązania stosunku pracy z wybranym kandydatem uzasadnienie na piśmie przekazuje komisji konkursowej,
- przed nawiązaniem stosunku pracy z kandydatem wybranym w drodze konkursu na stanowisko: ordynatora i przełożonej pielęgniarek lub pielęgniarki oddziałowej zasięga opinii związków zawodowych działających w zakładzie.
Komisja konkursowa:
- jest powołana przez właściwy podmiot do przeprowadzania postępowania konkursowego,
- opracowuje regulamin konkursu i treść ogłoszenia o konkursie, który zatwierdza, a przewodniczący komisji przedkłada właściwemu podmiotowi,
- może prowadzić prace, jeżeli w posiedzeniach komisji bierze udział co najmniej połowa liczby osób powołanych w skład komisji, w tym jej przewodniczący
- podczas posiedzenia rozpatrującego zgłoszone kandydatury (wymagana liczba kandydatur . co najmniej dwie) sprawdza:
- prawidłowość ogłoszenia o konkursie,
- prawidłowość zawiadomienia członków komisji i kandydatów,
- analizuje dokumenty złożone przez kandydatów w/g art.11 ust 1 rozporządzenia,
- dochowanie zasady bezstronności członków komisji wobec kandydatów,
- przeprowadza indywidualne rozmowy z każdym z kandydatów,
- dokonuje wyboru kandydata na stanowisko objęte konkursem w drodze tajnego głosowania, bezwzględną większością głosów,
- w razie odrzucenia wszystkich kandydatur lub nie wyłonienia kandydata uznaje, że konkurs nie doprowadził do wyłonienia kandydata,
- sporządza protokół postępowania konkursowego,
- przedkłada protokół podmiotowi, który utworzył zakład lub kierownikowi zakładu
- może być zmieniona, gdy z żadnym z kandydatów wybranych w wyniku postępowania dwóch kolejnych konkursów nie nawiązano stosunku pracy,
- ulega rozwiązaniu z dniem nawiązania stosunku pracy z kandydatem wybranym w drodze konkursu albo z osobą wskazaną przez właściwy podmiot.